Tips bij urineverlies

Ook met urineverlies kunt u blijven doen wat u graag doet. Onderstaand een aantal tips om u op weg te helpen.

1. Drink voldoende & maak slimme drinkkeuzes

Vaak wordt gedacht dat je, als je last hebt van urineverlies, of heel vaak naar de wc moet, minder moet drinken. Het tegenovergestelde is waar: júist bij urineverlies is het nog belangrijker om dagelijks minimaal 1,5 liter water te drinken. En daarbij is ook wát u drinkt heel belangrijk. Wilt u hier meer over weten?

2. Eet vezelrijke voeding

Als u last heeft van urineverlies, is het belangrijk dat u voorkomt dat er teveel druk op uw bekkenbodemspieren, blaas en zenuwen komt te staan. Deze druk kan onder andere veroorzaakt worden door een verstopping in uw darmen. Vezelrijke voeding zorgt ervoor dat uw ontlasting soepel is, waardoor u minder hoeft te persen om het kwijt te raken. Persen zorgt voor meer druk op uw bekkenbodemspieren en uw blaas, wat kan leiden tot incontinentieklachten.

3. Ga op tijd naar het toilet & zorg voor de juiste toilethouding

Voelt u plasaandrang? Zorg er dan voor dat u zo snel mogelijk naar het toilet gaat, om ongelukjes te voorkomen. De juiste toilethouding kan helpen klachten als nadruppelen te voorkomen. Weten wat de juiste houding is?

4. Doe bekkenbodemspieroefeningen

– maar maak eerst een afspraak met uw huisarts en/of fysiotherapeut

Urineverlies kan ontstaan doordat uw bekkenbodemspieren verslapt zijn. Om erachter te komen wat bij u de oorzaak is, raden we aan om een afspraak met uw huisarts te maken. Deze kan aan de hand van een aantal onderzoeken een mogelijke oorzaak aanwijzen, en een eventuele blaasontsteking als oorzaak uitsluiten. Een fysiotherapeut kan u met verschillende oefeningen helpen om te zwakke bekkenbodemspieren te versterken. Heeft u nog geen huisarts of fysiotherapeut bezocht? Dan is dit het moment om een afspraak te maken!

5. Zorg voor de juiste bescherming

Urineverlies is helaas niet altijd te verhelpen, daarom is het nog belangrijker om uzelf op een goede manier te beschermen. Het incontinentiemateriaal van Depend geeft u het vertrouwen om onbezorgd te genieten van de dingen die u het liefst doet. Depend heeft een uitgebreid assortiment aan incontinentiemateriaal voor vrouwen én mannen. Ons incontinentiemateriaal is comfortabel én discreet: niemand ziet dat u het gebruikt. Daarnaast houdt het ook vervelende geurtjes vast. De vorm is afgestemd op uw lichaam en het materiaal voelt aangenaam zacht aan.

Weet u nog niet welk Depend product het beste bij u past? Gebruik onze help-me-kiezen-tool en ontvang direct een advies op basis van 4 korte vragen.

6. Draag de juiste kleding

– ga voor donkere broeken en rokken met een elastische band

In donkere kleding valt een ongelukje nauwelijks op. Dit helpt u om met nog meer vertrouwen van uw dag te genieten. Zorg er daarbij voor dat de kleding die u draagt gemakkelijk uit te trekken is. Denk daarbij bijvoorbeeld aan broeken en rokken met een elastische band, in plaats van een knoop. Bij hoge nood kunt u dan zo snel mogelijk naar het toilet.

7. Draag het juiste ondergoed

– in het geval dat u inlegverbanden gebruikt

Om ervoor te zorgen dat inlegverbanden hun werk goed kunnen doen, is het van belang dat u deze plaatst in ondergoed dat:

  • Goed op uw lichaam aansluit
    • Ondergoed dat goed past en daardoor goed op uw lichaam aansluit, is steviger en zorgt ervoor dat het verband niet gaat schuren.
  • Bij voorkeur is voorzien van strakke pijpjes
    • Aansluitende onderbroeken zonder pijpjes zijn een goede keus, aansluitende onderbroeken met pijpjes zijn -voor zowel mannen als vrouwen- de beste keus. Deze onderbroeken sluiten optimaal op uw lichaam aan, en blijven dit ook na veelvuldig gebruik en wassen doen. Onderbroeken zonder pijpjes zijn namelijk eerder geneigd om uit te rekken en te gaan lubberen.

8. Eet voldoende groenten & fruit

– en zorg op die manier voor voldoende inname van de juiste voedingsstoffen en vitamine C

Groenten & fruit zijn rijk aan vezels, en daarom alleen al gezien tip 2 altijd goed om op dagelijkse basis voldoende binnen te krijgen. Groenten en fruit zoals kolen, broccoli, champignons en cranberries staan erom bekend dat voedingsstoffen en vitamines bevatten die een gunstig effect op uw blaas hebben. Ook voedingsmiddelen op basis aan soja zijn goed om op dagelijkse basis in te nemen.

Producten die u beter kunt laten staan

Voeding op basis van citrusvruchten kunt u juist beter om te laten staan. De zuren in deze voedingsmiddelen kunnen uw blaas juist irriteren. Ook smaakmakers als tabasco, alcohol en producten die rijk zijn aan cafeïne kunt u beter niet gebruiken.

9. Bij overgewicht

– probeer die extra kilo’s kwijt te raken

Heeft u last van overgewicht? Extra kilo’s kunnen ervoor zorgen dat de druk in uw buik, en daarmee vanzelfsprekend ook die op uw blaas, groter is dan die bij iemand met een gezond gewicht. Deze druk kan ervoor zorgen dat uw bekkenbodemspieren minder goed functioneren. Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat het verliezen van gewicht een positief effect heeft op de mate waarin iemand die overgewicht heeft urine verliest.

® Gedeponeerd handelsmerk van Kimberly-Clark Worldwide, Inc. © KCWW. Alle rechten voorbehouden.
0
Winkelmandje
Cookie Settings