Bekkenbodem spieroefeningen

Wat zijn bekkenbodemspieren?

De bekkenbodemspieren zijn een spiergroep die de organen onder in de buik ondersteunen en controle geven over het kunnen legen van onder andere de blaas en darmen. De bekkenbodem sluit de onderkant van de bekken af.

Zijn bekkenbodem spieroefeningen geschikt voor mij?

Bekkenbodem spieroefeningen kunnen zeer effectief zijn. Toch zullen deze niet voor iedereen geschikt zijn. Voor mensen die helemaal geen aandrang voelen om naar het toilet te gaan zijn deze tips helaas niet effectief. Heeft u soms moeite om het toilet te halen? Dan kunnen deze tips wél erg nuttig zijn. Door de spieren goed te trainen kunt u net iets langer controle houden over de blaas waardoor u een ongelukje kunt voorkomen.

Waar zitten de bekkenbodemspieren?

Het vinden van de bekkenbodemspieren is niet zo moeilijk. We gebruiken deze spieren tenslotte elke dag. Probeer onderstaande methode om uw bekkenbodemspieren te herkennen en gebruiken zonder dat u hierbij u buik-, rug- of beenspieren gebruikt. Mocht u dit lastig vinden dan adviseren wij u om contact op te nemen met uw huisarts of een fysiotherapeut voor het bepalen van de juiste methode.

Zo vind u de bekkenbodemspieren

Probeer de spieren rondom het bekken in een keer samen te trekken alsof u alle spieren aanspant. Dat voelt alsof u tegelijk een plas ophoudt en een windje tegenhoudt. Hierbij voelt u dat de bekkenbodemspieren omhoog komen.

Waarom zijn bekkenbodem spieroefeningen zo goed?

Als u last heeft van incontinentie kunnen bekkenbodem spieroefeningen voor sommige mensen een goede uitkomst zijn om uw ongewild urineverlies te verminderen. De oefeningen kunnen namelijk helpen om ongewild urineverlies tegen te gaan. Deze oefeningen hebben veel voordelen voor zowel mannen als vrouwen.

Voordelen vrouwen:

  • Verbeterde controle over de blaas- en darmfunctie
  • Verminderde kans op een verzakking van de blaas en/of baarmoeder
  • Beter herstel na een bevalling
  • Verhoogd zelfvertrouwen en een actief dagelijks leven

Voordelen mannen:

  • Beter herstel na een prostaatoperatie
  • Verbeterde controle over de blaas- en darmfunctie
  • Verhoogd zelfvertrouwen en een actief dagelijks leven

Onthoud dat het belangrijk is om dagelijks te blijven oefenen. Mocht u geen resultaat boeken, adviseren wij u om nogmaals advies in te winnen bij uw huisarts of een fysiotherapeut.

Zwangere vrouwen

Bent u een zwangere vrouw? Dan heeft dit effect op de spierkracht van de bekkenbodem. Ze raken iets uitgerekt door de veranderende hormonen. Als gevolg hiervan kunt u hinder ondervinden van licht urineverlies (stress incontinentie).

Deze kleine ongemakken kunnen nog even voortduren na de bevalling. Van de vrouwen die bevallen, zegt wel 1/3e last te hebben van postnataal urineverlies. U bent dus niet de enige!

Vrouwen in de menopauze

Wanneer vrouwen de fase van de menopauze doorlopen vindt er een hormonale wijziging plaats in het lichaam, hetgeen met het ouder worden kan leiden tot urineverlies. Juist in deze fase is het van belang om uw bekkenbodemspieren te versterken door oefeningen te doen om in de toekomst verder urineverlies te voorkomen.

Mannen

Bent u een man? Dan kan het doen van stevige bekkenbodem spieroefeningen ook voordelen hebben voor u.  Voor u geldt ook dat deze spieren het blaas- en darmstelsel ondersteunen om urineverlies te voorkomen.

Welke oefeningen zijn er?

Bekende oefeningen om de bekkenbodemspieren te trainen zijn de Kegel lichaamsoefeningen. Deze zijn vernoemd naar de gynaecoloog Arnold Kegel, die ze uitgevonden heeft. Kegel oefeningen zijn lichaamsoefeningen die effectief zijn in het behandelen, verminderen of zelfs voorkomen van urineverlies en kunnen altijd en overal gedaan worden.

Er zijn een aantal verschillende manieren:

  • Snelle oefeningen — waar de bekkenbodemspieren kort op elkaar worden aangespannen en ontspannen.
  • Langzame oefeningen — waar de bekkenbodemspieren minimaal 10 seconden worden aangespannen voordat deze weer worden ontspannen.

Voor het beste resultaat wordt aangeraden om bij aanspanning dit zo aangespannen mogelijk te doen.

Bekkenbodem spieroefeningen voor vrouwen

We hebben een handig document opgesteld waarin de bekkenbodemspieroefeningen staan beschreven.

Ik ben zwanger, is het gezond om deze oefeningen te doen?

Jazeker! Dit is tevens van groot belang voor u. Als u de oefeningen routinematig uitvoert op de juiste wijze kan dit voorkomen dat u tijdens en na uw zwangerschap mogelijk last krijgt van licht urineverlies.

Als het goed is wordt u tijdens uw zwangerschap gewezen op deze oefeningen door uw verloskundige. Mocht dit (nog) niet gebeurd zijn, vraag er dan proactief naar.

Het verstevigen van uw bekkenbodemspieren:

  • kan extra ondersteuning geven om uw extra gewicht tijdens een zwangerschap te dragen
  • helpt u beter te kunnen persen tijdens de bevalling van uw zoon of dochter

 

Bekkenbodem spieroefeningen voor mannen

Bekkenbodem spieroefeningen, ook bekend als Kegel oefeningen, zijn bedoeld om de spieren van de bekkenbodem te verstevigen en de controle over het plassen te verbeteren.

  • Om uw bekkenbodemspieren te vinden, doet u net alsof u probeert de urinestroom te onderbreken.
  • Nu spant u de spieren drie seconden aan en ontspant ze vervolgens gedurende 3 seconden. Herhaal dit 10 keer.
  • Voer deze oefeningen 3 tot 4 keer per dag uit.

Al deze oefeningen zijn er om u te helpen bij het mogelijk verminderen van de lasten van incontinentie. Daarnaast is het gebruik van het juiste incontinentiemateriaal ook van groot belang om zo min mogelijk problemen te ondervinden van uw incontinentie. We hebben een uitgebreid assortiment aan materiaal voor mannen en vrouwen. Er is voor iedereen een geschikte oplossing te vinden.

Lees verder

Omgaan met incontinentie kan best lastig zijn. Zeker omdat er over het algemeen niet veel over gesproken wordt. U kunt onderstaande artikelen lezen om meer informatie te krijgen over incontinentie en alles wat daar mee te maken heeft.

Depend is de oplossing bij ongewild urineverlies

Depend heeft een ruim assortiment aan producten die u de bescherming bieden om onbezorgd te genieten. Producten die u direct in onze webshop kunt bestellen.

De voordelen van bestellen in onze webshop op een rij:

  • Gunstige prijzen
  • Wat u op werkdagen voor 17:00 uur bestelt, heeft u de volgende dag in huis
  • Gratis verzending bij besteding vanaf €30,-
  • Uw favoriete Depend product kan als maandbox besteld worden. Hiermee bestelt u voldoende voor een maand, mét 20% korting.

® Gedeponeerd handelsmerk van Kimberly-Clark Worldwide, Inc. © KCWW. Alle rechten voorbehouden.
0
Winkelmandje
Cookie Settings