Bel onze gratis advies- en informatielijn 0800 - 8400 840     Professionals

Bekkenbodemspieroefeningen

Bekkenbodemspieroefeningen

Wat zijn bekkenbodemspieren?

Bekkenbodemspieren of kortweg de bekkenbodem zijn een spiergroep die de organen onder in de buik ondersteunen en controle geven over het kunnen legen van onder andere de blaas en darmen. 

Als u een zwangere vrouw bent, heeft dit een effect op de spierkracht van de bekkenbodem, ze raken feitelijk door de veranderende hormonen iets uitgerekt. Als gevolg hiervan kunt u hinder ondervinden van licht urineverlies (stress incontinentie). Deze kleine ongemakken kunnen nog even voortduren na de bevalling. Van de vrouwen die bevallen, zegt 1/3e last te hebben van postnataal urineverlies.

Wanneer vrouwen de fase van de menopause doorlopen vindt er wederom een hormonale wijziging plaats in het lichaam, hetgeen met het ouder worden kan leiden tot urineverlies. Juist in deze fase is het van belang om te werken aan uw bekkenbodemspieren om in de toekomst verder urineverlies te voorkomen. 

Bent u een man dan heeft het onderhouden van stevige bekkenbodemspieroefeningen ook voordelen voor u. Ook voor u geldt dat deze spieren het blaas en darmstelsel ondersteunen om urineverlies te voorkomen.

Hoe weet ik eigenlijk waar mijn bekkenbodemspieren zich bevinden in mijn lichaam?

Het vinden van de bekkenbodemspieren is op zich niet zo moeilijk. We gebruiken deze spieren tenslotte elke dag. Probeer onderstaande 3 methodes om uw bekkenbodemspieren te herkennen en gebruiken zonder dat u hierbij u buik, rug of beenspieren te gebruiken. Mocht u dit lastig vinden dan adviseren wij u om contact op te nemen met uw huisarts voor het bepalen van de juiste methode .

Deze onderstaande 3 methodes werken voor zowel vrouwen als mannen:

  • U kunt uw bekkenbodemspieren herkennen rondom de blaas door tijdens het plassen trachten te ‘starten-stoppen-starten-stoppen’. De spieren die u hiervoor gebruikt zijn uw bekkenbodemspieren.
  • Een andere manier om deze spieren de herkennen is alsof u probeert een wind tegen te houden.
  • Als laatste kan u proberen de spieren rondom het bekken in een keer samen te trekken alsof u alle spieren aanspant en deze het gevoel geven dat deze in het geheel omhoog komen.

Hoe helpen bekkenbodemspieren mij?

Bekkenbodemspieren  of Kegel oefeningen kunnen heel discreet op elk moment, waar dan ook gedaan worden. Ze zijn van cruciaal belang voor een betere controle van de spieren rondom uw blaas- en darmstelsel.

Ik ben zwanger, is het gezond om deze oefeningen te doen?

Jazeker en tevens van groot belang voor u. Als u de oefeningen routinematig uitvoert op de juiste wijze kan die voorkomen dat u tijdens en na uw zwangerschap mogelijk last krijgt van licht urineverlies.

Als het goed is wordt u tijdens uw zwangerschap gewezen op deze oefeningen door uw verloskundige. Mocht dit (nog) niet gebeurd zijn, vraag er dan proactief naar.

Het verstevigen van uw bekkenbodemspieren kan:

  • Extra ondersteuning geven om uw extra gewicht tijdens een zwangerschap te dragen
  • Helpt u tijdens de laatste fase van de bevalling van uw zoon of dochter

Bekkenbodemspieren

Kegel oefeningen zijn effectief in het behandelen, verminderen of zelfs voorkomen van urineverlies en kunnen altijd en overal gedaan worden.

Er zijn een aantal verschillende manieren:

  • Snelle oefeningen — waar de bekkenbodemspieren kort op elkaar worden aangespannen en ontspannen.
  • Langzame oefeningen — waar de bekkenbodemspieren minimal 10 seconden worden aangespannen voordat deze weer worden ontspannen.

Voor het beste resultaat wordt aangeraden om bij aanspanning dit zo aangespannen mogelijk te doen.

Voor vrouwen

We hebben een handig document opgesteld waarin de bekkenbodemspieroefeningen staan beschreven.

Voor mannen

Ook bekend als Kegel oefeningen, zijn bedoeld om de spieren van de bekkenbodem te verstevigen en de controle over het plassen te verbeteren.

Om uw bekkenbodemspieren te vinden, doet u net alsof u probeert de urinestroom te onderbreken.

  • Nu spant u de spieren drie seconden aan en ontspant ze vervolgens drie seconden. Herhaal dit tien keer.
  • Voer deze oefeningen drie tot vier keer per dag uit.

De voordelen van bekkenbodemspieroefeningen

Voor vrouwen:

  • Verbeterde controle over de blaas- en darmfunctie
  • Verminderde kans op een verzakking
  • Beter herstel na een bevalling
  • Verhoogd zelfvertrouwen en actief dagelijks leven

Voor mannen:

  • Beter herstel na een prostaatoperatie
  • Verbeterde controle over de blaas- en darmfunctie
  • Verhoogd zelfvertrouwen en actief dagelijks leven

Onthoud dat het belangrijk is om dagelijks te blijven oefenen. Mocht u geen resultaat boeken, adviseren wij u om nogmaals advies in te winnen bij uw huisarts.