Bel onze gratis advies- en informatielijn 0800 - 8400 840     Professionals

Urineverlies

Urineverlies

Urineverlies in het algemeen 

Wist u dat 1 op de 4 vrouwen last hebben van een bepaalde mate van urineverlies op enig moment in hun leven? Het kan iedereen op elke leeftijd overkomen.

Sommige vrouwen weten goed om te gaan met urineverlies door regelmatiger naar het toilet te gaan of bijvoorbeeld de bekkenbodemspieren extra aan te spannen als ze voelen dat ze mogelijk urine verliezen. Voor andere vrouwen is het lastiger om het onder controle te houden en daardoor verliezen zij op regelmatige basis druppels- of scheutsgewijs wat urine.
Ook mannen kunnen te maken hebben met incontinentie. Urineverlies bij mannen heeft meestal andere oorzaken dan bij vrouwen.

Het is belangrijk om te begrijpen welke vorm van urineverlies (incontinentie) u heeft, wat de oorzaken zijn en hoe het onder controle te kunnen houden, zodat het u zo min mogelijk in de weg staat in uw dagelijkse leven.

Een snelle blik op de verschillende vormen van incontinentie

Als we spreken over urineverlies of incontinentie zijn er 3 vormen die het meest voorkomen:

  1. Stress incontinentie ontstaat door fysieke druk op de blaas door bijvoorbeeld kortstondige maar heftige druk als hoesten, lachen of niezen. Vaak herkent u de doorzaak hetgeen een behandeling of preventietechniek mogelijk maakt voor deze vorm van urineverlies bij hoesten. > Lees meer over stress incontinentie
  2. Urge incontinentie ontstaat door het onvermogen van de blaas om urine vast te houden als u het signaal krijgt vanuit de hersenen om naar het toilet te gaan. U zult merken dat als u moet, u dan ook direct moet. > Lees meer over urge incontinentie
  3. Overloop incontinentie ontstaat eigenlijk zonder enige waarschuwing vooraf, of een signaal van de hersenen dat u naar het toilet moet. Zonder signalen vooraf zult u dus merken dat u in lichte vorm continue wat urine verliest. > Lees meer over overloop incontinentie

Ondanks het feit dat urineverlies iets is waar 1 miljoen Nederlanders last van hebben, overkomt het u en staat het u in de weg om de dingen te doen die u graag zou willen doen. Dit is niet nodig, er zijn preventietechnieken, behandelingen en producten die het mogelijk maken om gewoon mogelijk de dagelijkse dingen te blijven doen.

Depend® levert een uitgebreid assortiment aan absorberende en geurbeschermende discrete materialen voor urineverlies. Van inlegkruisjes, verbanden tot discrete broekjes bij wat zwaarder verlies van urine.

Hoe voorkom ik urineverlies?

Zoals u kunt zien in de lijst hierboven zijn er heel veel mogelijke oorzaken voor urineverlies. Gelukkig zijn er ook vele mogelijkheden die kunnen bijdragen aan het verminderen of verhelpen van de klachten.

Absorberende incontinentiematerialen

Een van de snelste en eenvoudigere manieren om te zorgen dat u door kunt gaan met uw dagelijkse bezigheden is het gebruik van absorberende incontinentiematerialen. Dit kan tijdelijk of continue zijn, afhankelijk van de zwaarte van u urineverlies. Depend® heeft een breed assortiment aan producten die comfortabel en discreet zijn maar voornamelijk dat doen wat voor u belangrijk is, absorberen van urine en beschermen tegen ongewenste geurtjes. U kunt de producten van Depend aanschaffen op deze site, tevens maken wij u erop attent dat de producten op recept van uw huisarts worden vergoed door uw zorgverzekeraar.

Probeer gratis een van onze producten
  • Depend Pants voor vrouwen Normal maat S/M
    Depend Pants voor vrouwen Normal maat S/M
    € 10,99
  • Depend Pants voor vrouwen Normal maat L
    Depend Pants voor vrouwen Normal maat L
    € 10,99
  • Depend Pants voor mannen Normal maat S/M
    Depend Pants voor mannen Normal maat S/M
    € 10,99
  • Depend Pants voor mannen Normal maat L/XL
    Depend Pants voor mannen Normal maat L/XL
    € 10,99

Uw levensstijl

Daarnaast is het van groot belang dat u let op uw levensstijl. Kleine veranderingen kunnen een groot effect hebben op uw gezondheid en op uw mate van urineverlies:

  • Matig het drinken van koffie, thee, alcohol en koolzuurhoudende dranken. Al deze dranken bevatten caffeine of andere stoffen die ervoor zorgen dat u meer urine produceert dan normaal, kortom ze voeren vocht af uit uw lichaam.
  • Obstipatie kan ook extra druk veroorzaken op de blaas en bekkenbodem. Zorg er dus voor dat u vezelrijk eet, eet voldoende vers fruit en groente dit zorgt voor een goede vertering.
  • Drink voldoende water, minimal 1.5L – 2L per dag. Te weinig drinken resulteert in geconcentreerde, ruikende urine welke ook nog eens de blaaswand onnodig kan prikkelen. Door voldoende te drinken behoeven tevens de nieren minder hard te werken.
  • Let op uw gewicht, overgewicht zal leiden tot verzwaarde druk op uw blaas en incontinentie veroorzaken. Dit is speciaal van belang als u BMI waarde de 25 overschrijdt. Gezonder eten en meer bewegen kan helpen om uw gewicht omlaag te krijgen en meer controle te krijgen over uw blaas. 
  • Ga naar het toilet wanneer u moet, ga niet vaker dan nodig is. U denkt wellicht dat dit een goed idee is maar dit kan juist een overactieve blaas veroorzaken waardoor u op termijn mogelijk alleen meer urine gaat verliezen. Uw blaas raakt namelijk gewend aan het minder urine vasthouden en dat maakt het lastiger als het nodig is om het juist langer vast te houden als u reist of ‘s nachts slaapt.
  • Controleer eventuele bijwerkingen van medicijnen die u gebruikt. Als u bijvoorbeeld medicatie gebruikt voor hooikoorts, hoge bloeddruk of andere medicijnen is het altijd goed om dit te bespreken met uw huisarts.

Kegel oefeningen

Kegel oefeningen (bekkenbodemspieroefeningen) zijn de meest voorkomende vorm van behandeling bij stress incontinentie. Deze oefeningen zijn er op gericht om de spieren die de blaas en bekken natuurlijk ondersteunen weer sterker te maken.

Vrouwen die met discipline hun Kegel oefeningen doen ervaren tot wel 70% verbetering en afname van de symptonen. Ook bij urge incontinentie wordt aangeraden om deze oefeningen toe te passen.

Wanneer u besluit deze oefeningen te willen gaan doen, check dan vooraf met uw (bekken)fysiotherapeut.

Blaastraining

Met name voor als u last heeft van urge incontinentie kan blaastraining goed werken. Met behulp van een blaastrainingsprogramma wordt uw toiletgedrag genormaliseerd door langzaam maar zeker de tijd tussen elk toiletbezoek te verlengen en door ervoor te zorgen dat je je blaas ook echt leegt. Er zijn een aantal trucs om dit te doen en deze kunt u het beste onder begeleiding van een fysiotherapeut of een incontinentieverpleegkundige leren. Als uw huisarts een blaastraining voorschrijft, zijn een ‘plasdagboekje’ en een overzicht van uw normale dagelijkse activiteiten van groot belang om een geschikt programma op te stellen

Medicatie

In sommige gevallen kan uw huisarts alleen geneesmiddelen of geneesmiddelen in combinatie met oefeningen voorschrijven om urineverlies te verhelpen. Houd er echter rekening mee dat sommige geneesmiddelen urineverlies juist erger maken. Zorg er dus voor dat uw arts precies weet welke geneesmiddelen (met of zonder recept verkregen) u gebruikt. Raadpleeg altijd een arts voordat uw geneesmiddelen gebruikt.